Skip to content

OM VALEN-UTVIK

Vi gir deg kunnskapen, innholdet og verktøyene du trenger, slik at du får økt engasjement, rekkevidde, merkekjennskap og salg i sosiale medier.

astridvalenutvik_valenutvik

ASTRID VALEN-UTVIK

Strategisk rådgiver og eier

Mobil: +47 94 16 99 04
E-post: astrid@valen-utvik.no

glennvalenutvik_valenutvik

GLENN VALEN-UTVIK

Administrasjon og eier

Mobil: +47 45 47 05 47
E-post: glenn@valen-utvik.no

HVEM ER VI?

Kommunikasjonsbyrået Valen-Utvik AS, også kjent som VU, eies og drives av Astrid og Glenn, som er ansatt i firmaet. I tillegg har vi #teamVU, som er frilansressurser vi kobler på ved behov.

Trenger du en rådgiver, innholdsprodusent, analytiker, prosjektleder, fotograf, videograf, grafisk designer, tekstforfatter, annonse-geni eller PR-strateg?

Vi har enten den rette matchen for deg blant ressursene på #teamVU – eller så bruker vi det store nettverket vårt, for å finne riktig person eller firma som kan jobbe sammen med oss.

VÅRE VERDIER

Vi har definert fire verdier som er viktige for vår bedrift. Disse er kjernen i alt vi gjør, både innad i VU, og i arbeid med kundene våre. Disse hjelper oss når vi tar avgjørelser, og sørger for at vi ivaretar vår egen faglige integritet.

Rause

Vi elsker å dele av kunnskapen vår. Enten det er på teamet, til kunder eller bransjekollegaer. Økt forståelse av sosiale medier gjør at flere bedrifter ser verdien av god kommunikasjon, som er med på å videreutvikle bransjen.

Å være rause betyr for oss at vi heier på, og anbefaler, andre gode bransjekollegaer eller firmaer, der vi ser behovet passer bedre enn vi gjør.

Ekte

Å være ekte er ekstremt viktig for både bedriftskulturen vår, og jobben vi gjør for kundene våre.

Det betyr at vi skal tørre å innrømme feil, være ærlige på hva vi er gode på – og ikke fullt så gode på, og at vi viser både oppturene og nedturene våre.

 

Kompetente

Å nerde fag er noe av det beste vi vet! Bransjen forandrer seg fort, så vi er aktive på sosiale medier for å suge til oss kunnskap og holde oss oppdatert på nye funksjoner, trender og muligheter. Det er viktig for egen faglig utvikling, men også for å kunne hjelpe kundene våre på best mulig måte. 

Engasjerte

Ikke bare er vi opptatt av å skape engasjement i sosiale medier for kundene våre, men vi er godt over snittet engasjert i faget på egne vegne også. 

Vår nysgjerrighet for både folk og bransje, gjør at du ofte finner oss i faglige diskusjoner på ulike plattformer og arenaer.

HISTORIEN VÅR

Astrid Valen-Utvik har bakgrunn som siviløkonom fra NHH, og lang erfaring fra salg, ledelse og rekruttering. I 2009 ble hun kontaktet av Home & Cottage, som trengte hjelp for å komme i gang med sosiale medier. Det gjorde at Astrid bestemte seg for å bytte bransje, og kommunikasjonsbyrået Valen-Utvik ble etablert. 

Bare et halvt år etter at Astrid gründet VU, tok Nille kontakt, og ville ha samme hjelp som Home & Cottage fikk. Da så Astrid behov for å utvide selskapet, og engasjerte sin mann, Glenn Valen-Utvik. Han tok med seg mange års erfaring fra saksbehandling og kundeservice, fra blant annet selskaper som Statoil og Get.

Glenn er daglig leder og holder i det økonomiske og administrative, mens Astrid jobber strategisk med VU sine faste kunder, i tillegg til å lage podkast, holde foredrag, kurs og workshops, og levere innhold og bistå medlemmene i VU Kompetanse.

Astrid er kjent som en sterk stemme i fagmiljøet rundt sosiale medier, og har fått flere utmerkelser for sitt arbeid. I 2016 og 2017 ble hun kåret til henholdsvis Årets Sosiale Medie Ildsjel og Årets Personlighet på Social Media Awards, under Social Media Days-konferansen. I 2012 ble hun kåret til en av landets mektigste kvinner innen media og kommunikasjon.

Astrid lager også sin egen podkast, Hvordan oppnå suksess i sosiale medier, og i 2022 gav hun ut en fagbok om sosiale medier ved samme navn; «Hvordan oppnå suksess i sosiale medier». I tillegg til dette, er også Astrid faglig ansvarlig og "rektor" ved Social Media Manager-sertifiseringen, som arrangeres i samarbeid med Content Marketing Norge. 

Valen-Utvik i media

Astrid kontaktes ofte av journalister som vil ha hennes uttalelser om temaer de skriver om.
Her samler vi de nyeste sakene.

Valen-Utvik-77

Palestinere trygler om hjelp på TikTok


– Jeg tror TikTok har en ekstremt viktig betydning for palestinere i Gaza, aller mest for å få vist frem til verden hva som virkelig skjer i dette pågående folkemordet, mener Astrid Valen-Utvik, som er strategisk rådgiver og ekspert på sosiale medier.

_ Eide Foto_Valen-Utvik-61

Leger Uten Grenser hyller designbyråets initiativ: - Betyr mye

Design- og innholdsbyrået Vild inviterte til LinkedIn-kurs. Med seg på laget har partner og rådgiver Astrid Dyson fått med seg  sosiale medier-ekspert Astrid Valen-Utvik. Kurset var gratis mot at deltakerne donerer en valgfri sum til Leger Uten Grenser.

_ Eide Foto_Valen-Utvik-125

Reagerer: – Bruker videoer av mine barn

Astrid Valen-Utvik deler utfordringene med falske brukere i to: Det ene handler om at falske kontoer opprettes av svindlere. Deretter lurer de følgerne og andre til å klikke på lenker som på et eller annet vis lopper dem for penger eller at de gir fra seg brukernavn og passord, og deretter blir svindlet selv.

Valen-Utvik-67

Unge snur ryggen til BeReal

– SoMe-ekspert Astrid Valen-Utvik mener BeReal sliter med sitt formål: Å holde folk ekte. 

-  Brukerne oppdaget at de kunne snu kameraet raskt for å ta bilder av tilfeldige ting, som taket, i stedet for seg selv. Noen velger å vente i flere timer på å dele noe kult.

Eide Foto_Valen-Utvik-35

Tjener elleville summer på Snapchat: Helt vanvittig

Astrid Valen-Utvik er sosiale medier-ekspert, og forklarer at det er annonsene innimellom storiesene til influenserne som gjør at de tjener penger. Profilene kan velge om de vil ha denne funksjonen på, men kan ikke påvirke hvilke annonser som vises.

Valen-Utvik-50-1

Sosiale medier flommer over: Vi har alle et valg

Kan man virkelig påvirke, som å få til en våpenhvile eller avslutte en krig gjennom å dele på sosiale medier? – Jeg tror ikke det er så enkelt. Men mitt lille bidrag kan føre til at flere andre kaster seg på, som igjen får med seg andre, sier kommunikasjonsekspert Astrid Valen-Utvik.

Bilde til mediesaker 169 _ Astrid Valen-Utvik

En sak spinner fort ut av proporsjoner ved hjelp av sosiale medier

– Et glimt av en sak, gjør noen sin tolkning av. Om den eller de personene som gjør sin tolkning, også har et stort nedslagsfelt, kan ofte historien ta fullstendig av, og etter hvert bli en «sannhet», sier Valen-Utvik til TV2.

Suksess i sosiale medier Astrid Valen-Utvik

Valen-Utvik har noe å lære influenserne med fagboken

– Hvis du ikke engang vet hvorfor du er til stede på sosiale medier, kommer du heller ikke til å finne suksess der, forteller Astrid Valen-Utvik.

Bilde til mediesaker 169 TV2 210823

Erling Braut Haalands markedsverdi tar av, også på Instagram.

Astrid Valen-Utvik er ikke overrasket over Manchester City-stjernens vekst på plattformen.

­– Både grunnet hans sportslige resultater med at han er veldig «hot» og mange følger med på ham, men så har han også en veldig unorsk stil, innleder hun.

103241

Valen-Utvik tror mange tenker for avansert når de skal lage videoinnhold

Flere kommunikasjonsbyråer jobber mye med kommunikasjons gjennom video. Men hva skal til for å kommunisere godt via video? Astrid har pratet med KOM24.no

11946405

Her kan du slå av en prat med Elon Musk og Oprah Winfrey

Rådgiver i sosiale medier, Astrid Valen-Utvik, mener imidlertid appen skiller seg ut og åpner for spennende muligheter og en nærhet, der man kan høre stemmene til hverandre.

73382933

Slik fungerer Clubhouse – dette må du vite om det nye sosiale mediet.

Sosiale medier-rådgiver Astrid Valen-Utvik er blant dem som har trykket appen til sitt bryst den siste tida. Hun har stor tro på at plattformen har kommet for å bli.