Go to Top

Nye konkurranseregler på Facebook – bra / dårlig?

Nylig lanserte Facebook en endring i sine Promotion Guidelines. De åpnet rett og slett opp for å drive konkurranser rett på en sides egen Timeline (tidslinje, altså det som dukker opp i folks nyhetsfeed), og ikke kun i 3. partsapplikasjoner, slik som var påkrevd tidligere.

Nå er det lov til å drive konkurranse på Facebook ved;

  • å la folk kommentere på en side, eller ved å like / kommentere på en av sidens poster på Facebook, for å bli med i konkurransen
  • å la folk sende en privat melding til siden, for å bli med i konkurransen
  • å benytte antall likes som en måte å samle stemmer, og dermed kunne avgjøre en konkurranse ved hjelp av disse stemmene

Det følger med noen krav til hvordan slike konkurranser skal kjøres, og det er ting man fortsatt ikke har lov til å gjøre. Men disse regelendringene skaper virkelig noen nye muligheter for oss som markedsførere også – og noen gode tips til å drive den nye typen konkurranser på Facebook, kan man få ved å lese denne artikkelen.

Dette er nyttig å vite når man arrangerer konkurranse på Facebook;

  • Du kan ikke drive en konkurranse hvor du oppfordrer folk til å tagge seg selv på et bildet hvor de ikke selv er avbildet. Dvs; du kan ikke la folk tagge seg selv i et bilde av ditt produkt, for å være med i trekningen av dette produktet.
  • Du kan ikke drive en konkurranse ved å kreve at folk skal dele din post / oppdatering på Facebook.
  • Du kan ikke drive en konkurranse ved å kreve at folk skal gjøre noe på sin private Facebookprofil

Du kan naturligvis fortsatt bruke 3. partsapplikasjoner for drive konkurranser på din Facebookside, og etter vår mening, så vil det være mest hensiktsmessig i enkelte tilfeller. Da gis man helt andre muligheter til å skreddersy design og lage en best mulig brukeropplevelse for de som vil være med i konkurransen. Man kan linke til mer informasjon, inkludere video, bilder og annet – og man kan samle bidrag på en måte som folk har lyst til å dele videre. Den måten som det nå åpnes opp for å drive konkurranser på, er for enklere, raskere og mer impulsive konkurranser etter vårt skjønn. Det gir mulighet for en bedre spredning ved å driver konkurranser basert på likes og kommentarer, men det kan også fort bli oppfattet som at det skaper lite verdi for dine følgere. Som det meste annet i livet; en god og fornuftig balanse mellom disse to konkurranseformene, er nok det aller beste.

Skjermbilde 2013-09-02 kl. 16.02.50

Facebook selv skriver at de gjør dette for å gjøre det enklere for sider å lage og drive konkurranser på sin facebookside, og for å justere reglene for å bedre møte kravene fra markedet. Vi som jobber med sosiale medier til daglig, og som holder foredrag og kurs om disse temaene, vi må nok bruke litt tid på å omstille hodene våre nå. Jeg har selv brukt en god del tid i mine kurs og foredrag på å forklare hvorfor konkurranser av typen «Lik og del» ikke er lov på Facebook, og nå er det altså lov til å bruke i hvert fall «Lik og kommenter» (deling er altså fortsatt ikke lov).

Så hva vil dette si for Facebook og vår bruk av det som et sosialt nettsted?
Hva vil det si for oss som personer og hva vil det si for bedrifter?

Jeg er faktisk ikke så bekymret som en rekke av mine bransjekollegaer ser ut til å være. Thomas Moen skriver «Facebook just unleashed hell«. Hans-Petter Nygård-Hansen intervjuer Fanbooster om endringene til Facebook, og skriver at han er redd Facebook kommer til å lukte enda mer søppel i tiden fremover. Henriette Høyer er skuffet over at selveste statsministeren har falt for fristelsen til å be om «lik og del».

Skjermbilde 2013-09-02 kl. 15.57.56

Grunnen til at jeg foreløpig ikke er spesielt bekymret, er at jeg synes jeg ser tegn til at Facebook har tatt høyde for denne endringen i sine justeringer av algoritmen som styrer hva hver enkelt av oss skal se i vår nyhetsstrøm på Facebook. Vi har i lengre tid nå, hatt muligheten til å klikk på en liten grå pil øverst til høyre ved innlegg vi ikke liker, og be om å skjule dette innlegget, skjule alle innlegg fra den personen eller skjule alle innlegg fra siden / temaet / spillet / applikasjonen osv. Dette benytter jeg meg selv flittig av, og har så godt som eliminert spam og støy fra min egen nyhetsstrøm. Som jeg kommenterte på Hans-Petter sitt innlegg om at han synes Facebook lukter søppel; «Da har du rett og slett glemt å rydde opp rundt deg!»

Hva som vises i nyhetsstrømmen til hver enkelt av oss, styres av over 100 faktorer i algoritmene til Facebook, og enkelte av disse tingene kan vi være med å påvirke. Bilder vi klikker på, innhold vi liker, kommenterer eller deler, det vil gi et signal til algoritmene om at dette vil vi ha mer av. Innhold vi bare scroller raskt forbi, eller i verst fall velger å skjule, det vil gi akkurat det motsatte signalet; dette vil vi ha mindre av.

Om man bruker disse verktøyene flittig, mener jeg vi kan klare å lage vår egen nyhetsstrøm så interessant som vi selv ønsker. Liker du CandyCrush- og MafiaBoss-spillene? Da beholder du oppdateringer ang dette i din nyhetsstrøm, men om du er som meg og ikke er bitt av den basillen, da skjuler du alle oppdateringer som har med disse spillene å gjøre. Mindre forstyrrelse, mindre støy og mindre spam.

Skjermbilde 2013-09-02 kl. 15.59.29

Hvordan vil dette da bli for bedrifters evne til å lage spennende og engasjernede konkurranser?

Om en facebookside velger å lage konkurranse annenhver dag av typen «Lik dette bildet, så er du med i trekningen av produktet», da tenker jeg at mennesker som synes slike konkurranser er helt okay – og som har veldig lyst på produktene fra dette selskapet, de blir med på slike konkurranser og har en helt okay verdi av det. Jeg hadde vært snar om å skjule innhold fra dette selskapet, og kanskje også avfulgt dem, da kun slikt innhold ikke gir meg den verdien jeg søker etter på Facebook. Har selskap derimot en god blanding av innhold som gir meg verdi på ett eller annet vis, og samtidig har en type konkurranse av denne enkle typen av og til, så tror jeg at jeg helt fint skulle latt meg engasjere – eller evt scrollet raskt og overbærende forbi.

Men – stemmer mine antakelser og teorier i praksis?

Det vil tiden vise, men jeg ser gode tegn på det allerede. Jeg er med i en gruppe på Facebook (Facebook Marketeers Norway), for oss som jobber med Facebook som et markedsføringsverktøy (legg deg gjerne til i gruppen om det er av interesse) – og der har flere eksempler på «Facebooks forfall» blitt delt allerede. Selskaper som har hoppet rett på denne «Lik og kommenter for å få vinne…»-muligheten, og som (naturlig nok) har fått helt fantastisk spredning veldig raskt. Men  - jeg opplever faktisk at disse eksemplene bekrefter min teori om at dette ikke blir så stor utfordring som man kanskje kunne trodd; jeg har nemlig ikke sett noen av disse konkurranseinnleggene som trekkes frem som eksempler, i min egen nyhetsstrøm. Det til tross for at mange av mine Facebookvenner liker sidene det er snakk om, og flere av min venner har også vært med i disse konkurransene. Allikevel har jeg altså ikke fått en nyhetsstrøm fyllt av «Lik og kommenter»-innlegg.

Skjermbilde 2013-09-02 kl. 16.00.08

Jeg har derfor troen fortsatt. Jeg har troen på at Facebook har tatt høyde for dette når de åpnet opp på regelverket rundt konkurranser på Facebook. Jeg har tro på at Facebook hele tiden utvikler sitt produkt og sine algoritmer, slik at de viser riktig innhold til riktig folk til riktig tid, og at det beste og mest populære innholdet får størst spredning og «plass» i nyhetsstrømmen. Jeg har troen på at vi forbrukere fortsatt setter pris på innhold som gir oss verdi ut over det vi forventer fra en bedrift. Jeg har tro på at norske bedrifter ser verdien av å ha en Facebookside med følgere som er genuint opptatt av det virksomheten driver med og det de formidler, og ikke bare har klikket liker eller kommentert fordi de ønsker å vinne en eller annen tilfeldig premie.

Hva tenker du om endringene Facebook nå har gjort i sitt regelverk?
Hva tenker du om Facebook som kommunikasjonskanal?

Hør gjerne fra deg i kommentarfeltet!

, ,

5 Responses to "Nye konkurranseregler på Facebook – bra / dårlig?"

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>