Go to Top

Bloggeres påvirkningskraft og bedriftenes ansvar

Det dukker stadig opp debatter relatert til viktigheten og påvirkningskraften bloggere har innen ulike områder (interiør, mote, bøker m.m.), og hvordan det påvirker relatert bransje, marked og forbrukere. Gårsdagens artikkel i Dagsavisen, «Bloggere med makt», tar opp dette temaet og trekker etter min mening, veldig gode refleksjoner rundt saken. Artikkelen fokuserer på bokbloggere og hvilken rolle de nå spiller i bindelse med lansering av nye bøker og nye forfattere – men tematikken som drøftes, mener jeg er absolutt er relevant for de fleste andre bloggmiljøer også.

Fra artikkelen:

«Vi ser at nåløyet for å komme i avisene blir trangere og trangere. Bloggerne kan hjelpe til å løfte fram bøker som ikke har fått mye omtale i pressen.» (Schibsted forlag, Anne Iversen)

«(…) går det rykter om at det finnes bloggere som opererer i etiske gråsoner ved å ta betalt for å blogge om enkelte titler. (Line Tidemann, driver bloggen Lines bibliotek)

At bloggere får stadig mer påvirkningskraft, er det ingen tvil om. Vi ser akkurat det samme innenfor de som blogger om interiør, mammabloggere, motebloggere og så videre. Det som jeg mener er helt prekært nå, for at denne utviklingen skal fortsette på en god måte for både bloggere, bedrifter og oss som forbrukere, er at både bloggere og bedrifter er sitt ansvar bevisst. Bokbloggerene er viktige for forlagsbransjen, fordi deres innhold har høy troverdighet blant bloggens lesere. Interiørbloggerene er viktige for interiørbransjen, fordi deres innlegg om hvilke produkter som er bra og «in», har høy troverdighet blant bloggens lesere. Og det samme gjelder for de andre, stadig større og stadig mer etablerte bloggmiljøene.

 

Om det nå skulle bli sådd mer og mer tvil om bloggernes troverdighet, vil også verdien og viktigheten disse bloggerne ha, synke. Vi som forbrukere vil slutte å tro på innholdet de produserer, fordi vi opplever at det som skrives, skrives kun fordi bloggeren er «kjøpt og betalt» til å skrive akkruat det. Vi vil derfor ikke la oss påvirke av innholdet på samme måte som vi gjør nå – og til slutt vil dette medføre at bedriftene ikke lenger har bloggverden som en interessant aktør å spille på videre, ettersom bloggkanalen da vil oppfattes som like fyllt av reklame og kjøpt budskap, som hvilken som helst katalog, tv-reklame, avisannonse eller banner på en nettavis.



Om vi tenker «Dette skriver bloggeren kun fordi vedkommede fikk dette produktet gratis» når vi leser, om det er en interiørblogg, bokblogg eller annet, er jeg overbevist om at det ikke tar lang tid før markedsføringseffekten av omtale på slike blogger, vil bli kraftig redusert. Hvorvidt den aktuelle bloggeren faktisk fikk produktet gratis eller ei, det spiller mindre rolle. Er det først sådd tvil om troverdigheten til bloggeren, må dette inntrykket rettes opp i, før ny tillitt kan bli etablert og vi igjen ser på innholdet som bloggeren leverer, som noe genuint og ekte.


Jeg vil derfor komme med en sterk oppfordring til norske bedrifter;
Ikke send produkter uoppfordret til bloggere. Ta kontakt med bloggeren på forhånd, spør om det kan være aktuelt for vedkommende å teste ut / lese / prøve ditt produkt, for deretter å gi en ærlig tilbakemelding tilbake til dere. Tilbakemeldingen kan komme på ulikt vis, enten i form av blogginnlegg, direkte til dere eller på en annen måte. Det viktige her er at bloggeren står fritt til å skrive sin ærlige og ekte mening, også om den innholder noe som er negativt. Og for all del; ikke bestill blogginnlegg med en positiv anmeldese eller med et spesifikt innhold! Bloggere er (i hvert fall bør være) opptatt av egen integritet og at bloggen drives frem på en måte som til enhver tid kan representere hvem de er. Til slutt; presiser alltid ovenfor bloggeren at de må opplyse om at de har fått produktet gratis for testing, slik at ikke du som bedrift setter bloggere i en lei skatteknipe i fremtiden.

Jeg vil også komme med en sterk oppfordring til alle bloggere:
Pass godt på integriteten din! Ja, det er smigrende å bli kontaktet av bedrifter som ser verdi i din blogg,og jo mindre vant man er til nettopp dette, jo mer stas synes man nok det er også. Men som nevnt over; om du begynner å produsere innlegg basert på hva bedrifter ønsker at du skal skrive, eller basert på å teste produkter  uten at du opplyser om at du har fått produktet gratis for å skrive denne anmeldelsen, vil du miste troverdighet og tilliten du har opparbeidet hos dine lesere. Med det vil også din markedsverdi hos norske bedrifter synke over tid. En måte å beholde troverdigheten og lesernes tillitt, er ved at du  merker alle innlegg hvor du har mottatt produktet gratis, med eksempelvis «sponset innlegg». Det trenger ikke å stå i overskriften eller med veldig store bokstaver, men det må stå i teksten. Både slik at leserene dine er godt orientert om bakgrunnen for at du skriver, men også i henhold til norsk lov; om du ikke merker slike innlegg bedriver villedende markedsføring i følge Markedsføringsloven. I tillegg risikerer du også en kraftig skattesmell om du ikke innrapportert slike gratisprodukter til skattemyndighetene, så det er nyttig å se på bloggen sin som den markedsplassen det faktisk etterhvert har begynt å bli – og håndtere den deretter.

Til slutt, en sterk oppfordring til alle som jobber som rådgivere i denne bransjen; 
Sørg for at dine kunder ikke ødelegger den fine kommunikasjons- og markedsføringskanalen bloggverden kan være!

 

, , , , ,

4 Responses to "Bloggeres påvirkningskraft og bedriftenes ansvar"

  • anne - moseplassen
    23. september 2012 - 14:03

    Det er jammen ikke lett det der med sponsede produkt, ikke når det er produkt som er en naturlig del av bloggens innhold. Feks fuglematere. Jeg er sikker på at jeg kunne fått alle fuglematerene jeg ønsket gratis, men da må jeg jo egentlig hver eneste gang jeg viser frem fuglemateren (eller i det minste hver gang jeg skriver opp produsentnavnet i tekst eller kommentar) si at fuglemateren er fått, og det blir fort litt masete ovenfor leserene. Samme med løken jeg nå akkurat fikk fra Nelson, skal jeg fortelle at den er sponset av nelson for all tid fremover? Om jeg blogger om en enkelt løk til våren så er det jo enkelt nok å få til, men hva om den dukker opp i en sammenplantning jeg omtaler…

    Vanskelig å finne en balansegang hvor leserene får den informasjon de skal ha om sponsingen, uten at det blir for mye og masete og fjerner fokus fra det som faktisk er viktig, nemlig kunnskapen og gleden som formidles. Å forklare kan fort oppleves som bortforklaring, og det er litt ubehagelig å måtte skrive at man selvfølgelig er redelig og skikkelig i omtalene, men det må jo dessverre til ettersom ikke alle følger spillereglene.

  • Lines bibliotek
    11. oktober 2012 - 14:45

    Veldig fint og viktig innlegg! Jeg deler det på Facebook i tilfelle mine medbokbloggere ikke har fått det med seg. Det du sier om troverdighet og lesernes tillit er spesielt viktig. Det viser hvordan noen få kan ødelegge for mange, og hvorfor man alltid bør tenke intergritet.

    En kommentar til sitatet: Det var Dagsavisens journalist som skrev at det går slike rykter, ikke jeg. Det jeg sa var at vi ikke vet om dette skjer, men at det nettopp derfor er viktig å snakke om disse tingene og å være bevisste på hva man skriver på bloggen sin. Selv har jeg ikke hørt slike rykter om bokbloggere. Det jeg derimot har hørt fra forlagene er at mange andre bloggere tar kontakt med forlag fordi de ønsker å skrive sponsede bokanmeldelser. Men det gjelder som sagt ikke bokbloggere såvidt jeg vet. For oss bokbloggere er det en vesentlig forskjell!

  • Den kommersielle bloggsfæren | Fru Fly
    13. november 2012 - 07:53

    [...] Kommersielle aktører har gjort sitt inntog i bloggsfæren for lengst. Først i det stille – men etter hvert mer og mer synlig. Da jeg startet å blogge i 2007, var det ingen synlig reklame eller annonser i bloggsfæren. Det betyr ikke at produktplassering eller reklame ikke eksisterte. Det fant sted, men på en langt mer subtil måte – og i mye mindre omfang enn i dag. De siste årene har det skjedd en voldsom utvikling, noe jeg mener er underkommunisert og trenger debatt. Tradisjonelle medier tar den med jevne mellomrom, men i bloggsfæren er det ganske stille (heldigvis er det noen noen unntak). [...]

  • Fly Medier » Den kommersielle bloggsfæren
    14. november 2012 - 17:07

    [...] Kommersielle aktører har gjort sitt inntog i bloggsfæren for lengst. Først i det stille – men etter hvert mer og mer synlig. Da jeg startet å blogge i 2007, var det ingen synlig reklame eller annonser i bloggsfæren. Det betyr ikke at produktplassering eller reklame ikke eksisterte. Det fant sted, men på en langt mer subtil måte – og i mye mindre omfang enn i dag. De siste årene har det skjedd en voldsom utvikling, noe jeg mener er underkommunisert og trenger debatt. Tradisjonelle medier tar den med jevne mellomrom, men i bloggsfæren er det ganske stille (heldigvis er det noen noen unntak). [...]

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>